Якщо у Вас є інтернет и Ви хоча б іноді читаєте популярні блоги, то, мабуть, хоча б раз чули про так званий «закон 5%». Він має на увазі те саме «стадне почуття», яке примушує натовп викрикувати гасла, кидатися на барикади, гарячково скуповувати той чи інший продукт і розбігатися в паніці під впливом малої, але організованої кількості активістів. Але мова піде не стільки про сам закон, скільки про ті практичні висновки, які можна з нього зробити.

В теорії систем «закон 5%» відомий, як автосинхронізація. У загальному і цілому він говорить про те, що для запуску будь-якої поведінки в системі достатньо, аби цієї поведінки синхронно дотримувалися близько 5% учасників даної системи.

  • Типові приклади зі світу тварин: якщо в зграї риб одночасно помічає небезпеку близько 5% – вся зграя відхиляється від курсу; якщо спалахує близько 5% світлячків на лузі – «загоряється» весь луг;
  • Приклади зі світу людей: якщо 5% людей в залі починають аплодувати синхронно – через хвилину аплодує вже весь зал; якщо 5% веслярів на багатовесельному човні працюють в одному й тому самому ритмі – під цей ритм починають підлаштовуватися усі веслярі. Зрозуміло, що принцип працює тільки в тому випадку, коли спочатку поведінка більшості була безсистемною.

А тепер про практичні висновки, які з цього випливають:

  1. Головний висновок напрошується сам собою: в ситуації, коли необхідно примусити колектив поводитися певним чином, наприклад, запустити якийсь корпоративний стандарт, не обов’язково працювати з усім колективом одразу. Для початку можна добре попрацювати із 5% співробітників і домогтися від них дотримання даного стандарту. Але ці 5% повинні мати широкі контакти з іншими членами колективу.
  2. Безпосереднє керування групою більше, ніж з 20-ти людей (без делегування повноважень) – є проблематичним. Справа в тому, що 5% від 20 – це одиниця, тобто фактично одна людина. Відповідно, якщо колектив буде більше 20-ти людей, є висока вірогідність того, що з’явиться неформальний лідер, «розбрід і хитання». Дуже гарно це ілюструють лекції в аудиторіях, де одночасно збирається 2 потоки студентів.
  3. Метод є ідеальним, коли ту чи іншу поведінку потрібно ввести неявно, без примушення і директив (як таку, яка виникла «сама собою»). Думаю, не варто казати, що цим щосили користуються організатори всіляких мітингів і політичних акцій.

Звісно ж, закон 5% має свої обмеження – в основному він працює в тих випадках, коли мова йде про неусвідомлену поведінку, прості імпульсивні реакції, впровадження «негласних правил» і традицій. При цьому для гарних результатів ті самі 5% повинні бути обрані не випадково. Але в цілому використання цього закону в управлінні дозволяє зекономити і час, і сили.

Яна Кононенко

КонтактиЗавжди раді Вашим питанням

Ваше ім'я(*)
Будь ласка, вкажіть ім'я

Телефон(*)
Будь ласка, вкажіть вірний телефон

E-mail(*)
Будь ласка, вкажіть вірний email

Повідомлення
Введен недействительный тип данных

(*)
   ОновитиВведен недействительный тип данных